DBUKS

Život kroz prozor autobusa (NENAD MILENKOVIĆ PANIĆ – “Pod Točkom – GSP zapisi”, osvrt na knjigu)

Posle završetka čitanja knjige “Pod Točkom – GSP zapisi” Nenada Milenkovića Panića, ostao sam zamišljen i zatečen. Zamišljen nad sjajnim i efektnim izborom reči pisca koji je Beograd opisao tako slikovito, tako realno, čak fotografski, da sam bukvalno mogao da vizuelizaram istrgnute fragmente vremena gledane kroz prozor autobusa…Zatečen, naletom emocija i jačinom utiska koji je na mene ostavila ova nevelika knjiga.

Ovo nikako nije zbornik priča, događaja, već galerija sličica današnjeg Beograda. Izložba a ne almanah, katalog a ne feljton. Od vožnje Beogradom u “das Selbst” kao u 5D bioskopu sa sve štruckanjem, zavijanjem u krivine i mirisom reke i njenog zelenog mulja, preko opisa momka pa devojke u “ Promeni trase” gde tačno očekujem da progovore u mojoj glavi upotpunjujući tako gotovo nadrealno stvarnu sliku čekača na semaforu uronjenih u sopstvene misli i brige, pa sve do krpenog šešira, plave radničke jakne i teških cipela sa velikim đonom koje smrde na jeftinu brlju kojom je naliven njihov sopstvenik u “Perestrojki”, Nenad me je provozao trasama noćnog Beograda, širim centrom i dalekom periferijom istog. I to onako, za pamćenje, kao da sam seo u rolerkoster ili ringišpil na nekom seoskom vašaru, da mi se sve vrtelo još dobrih pola sata pošto sam izašao iz autobusa.

Plejada likova – Šone, Manuel, nastavnik likovnog – Miša, Maja, starija gospođa sa tremorom, pripiti Radislav Petković, tesar iz Bijeljine, šahista Predrag, Selin, dispečer(ka) i na kraju sam Beograd genjalno postavljen u ženskog superheroja sa “tankim glasovnim prelazima”, sa “nežnom linijom leđa” ,”dušom kao ruža vetrova, kao u majke” a istovremeno “mudra, špekulativna i velikodušna” pa “nevaspitana, drčna i tek živa kao izbledele konobarice” su mi posle (pro)čitanja postali poznanici, bliski, neko kome bih se javio u prolazu ili s kim bih otišao na piće do “Manježa” ili nekog bifea u Pinosavi.

Ova knjiga je ne samo pogled kroz prozor autobusa iz perspektive njegovog vozača, ne samo dnevnik sudbina nekih marginalaca niti gorko-veseli kabare slučajnih prolaznika. Ona je i angst i šarena boginja proleća, i tužna Kvakina pesma i urbani rokenrol. Ova knjiga je život sam…

Knjigu je izdala izdavačka kuća No Rules i možete je naručiti na njihovom sajtu, a verovatno i u bolje snabdevenim knjižarama.

(Visited 87 times, 1 visits today)